Flickan i frack – en queer klassiker

En artikel av
Dagmar Brunow, professor i filmvetenskap vid Linnéuniversitetet
En lärd kvinna från filmen Flickan i frack (1926)

Att stumfilmen Flickan i frack har blivit en självklar del av Sveriges filmarv råder det ingen tvekan om. Inte minst queerfilmsfestivaler världen över uppmärksammar den. Men vilken var filmens samtida kulturella kontext? Kan Hjalmar Bergman inspirerats av den tillåtande atmosfären i Berlin när han skrev berättelsen? Och vad gör filmen så intressant för en queer publik idag?

Historien om studentskan Katja som går på bal i sin brors frack, röker cigarr, dricker sprit och chockerar den konservativa småstaden Wadköping tillhör de för stumfilmstiden populära crossdressing-komedierna. Flickan i frack (Karin Swanström, 1926) ingår således i en tradition av komedier med dylika inslag som var särskilt utpräglad under Weimarrepublikens filmkultur i Tyskland. Kända exempel av kvinnor i manskläder är Ossi Oswalda i Ernst Lubitschs komedi Ich möchte kein Mann sein (1918) eller Elisabeth Bergner i Modellen från Florens (Paul Czinner 1925/1926).

Även om syftet med crossdressing ofta har varit att skapa en komisk effekt, kan det också i en heteronormativ filmvärld erbjuda ögonblick som tillåter både flytande genusuttryck och icke-heterosexuellt begär. På så vis kan det gestalta små moment av frihet från en patriarkal norm. Filmforskaren Laura Horak har listat över 100 svenska filmer med inslag av crossdressing och transgender, men alla av dessa är inte explicit subversiva eller queera. Det är upp till åskådarna att tolka filmerna ur ett queert perspektiv.

Under 1920-talet fanns det täta kontakter mellan svenska filmarbetare och den tyska filmindustrin i Potsdam-Babelsberg utanför Berlin. Det var också i Berlin som queerikonen Greta Garbo började sin internationella karriär med sin roll i G. W. Pabsts Den glädjelösa gatan (1925). Men det fanns en annan nordisk stjärna som redan ställt till med genustrubbel: danskan Asta Nielsens i sin titelroll i Hamlet (Svend Gade/Heinz Schall,1921). Kvinnor i manskläder eller män i kvinnokläder har sedan flera århundraden tillbaka varit ett stående inslag i teaterns och operans scenkulturer. Det är därför inte förvånade att även filmmediet anammade crossdressing.

Det var dessutom en flitig gäst i Berlins kulturliv som skrev manuset till Flickan i frack utifrån sin kortroman med samma titel: Hjalmar Bergman. Två år tidigare hade han skrivit manus till Per Lindbergs filmatisering av Elin Wägners feministiska roman ”Norrtullsligan”. Hjalmar Bergman kom att tillbringa mycket tid i 1920-talets Berlin där han umgicks i storstadens gaykretsar. Weimarrepublikens filmkultur var inte rädd för ämnen såsom homosexualitet och flytande genusuttryck med filmer som Anders als die Anderen (Richard Oswald, 1919) och den förlorade filmen Aus eines Mannes Mädchenjahren (Paul Legband/Julius Rode, 1919). Samtidigt organiserade sig lesbiska kvinnor i damklubbar som Violetta och Monbijou och publicerade tidningar som ”Die Freundin” och ”Liebende Frauen”. I stadens myllrade nattliv fanns det klubbar som attraherade en queer publik. Revyer, teatrar och kabaréer lekte med könsroller. I en scen i Fritz Langs Dr. Mabuse, der Spieler (1922) kan vi se Anita Berber dansa i frack på den legendariska kabarén Die Weisse Maus där gästerna bar masker för att inte avslöja sin identitet. Men när nazisterna kom till makten 1933 förstördes Tysklands mångfacetterade kulturliv. Filmcensur och yrkesförbud för judiska kulturarbetare var en följd. Men 1920-talets filmkultur satte sina spår.

1934 hade crossdressing-komedin Viktor och Viktoria (Reinhold Schünzel,1933) premiär i Sverige. Den lesbiska kultfilmen Mädchen in Uniform (Leontine Sagan, 1931) som i Sverige fick titeln Brytningstider, innehåller också inslag av crossdressing och banade väg för Greta Garbos roll i Christina (Rouben Mamoulian, 1933). Manuset skrev Garbos väninna Salka Viertel som levde i exil i Hollywood på flykt från nazisterna. Några år tidigare hade Marlene Dietrich, som under 1920-talet umgicks Berlins lesbiska kretsar, introducerat sig i frack och cylinderhatt för Hollywood, bland annat i filmen Marocko (Josef von Sternberg, 1930). Det var alltså en tillåtande atmosfär kring genusuttryck och sexualitet som Hjalmar Bergman kunde inspireras av. Men åter till Sverige.

Flickan i frack bjuder även på en blinkning till Kvinnliga Medborgarskolan vid Fogelstad som Elin Wägner var med att grunda och som invigdes 1925, året innan filmen hade sin premiär. Filmatiseringens herrgårdsmiljö för tankarna till godset Ulfåsa där Fogelstadgruppen hyste in sig. Gruppen hade startat sin studieverksamhet för kvinnor redan 1922, med en kurs i medborgarkunskap som hade potential att utvecklas. 1921 hade svenska kvinnor fått rösträtt och tanken bakom skolan var att med rättigheter kommer plikten att lära sig vad medborgarskap innebär. I andra akten av Flickan i frack ser vi den ”vilda horden av lärda kvinnor”, som textremsan upplyser oss om. Däribland finns kvinnor som påminner om just Fogelstadgruppen vars inre cirkel bestod av godsägaren Elisabeth Tamm, läkaren Ada Nilsson, författaren Elin Wägner, skolans rektor Honorine Hermelin och politikern Kerstin Hesselgren, den första kvinnan i riksdagens första kammare. Idag skulle vi kalla sammanslutningen, som även gav ut tidningen ”Tidevarvet”, för ett queerfeministiskt nätverk. Det var många i Fogelstadgruppen som inte levde i traditionella konstellationer med äktenskap och kärnfamilj. I filmen bär en av kvinnorna monokel, som kan ses som en referens till lesbisk kultur. (En av de mest ikoniska bilderna av en lesbisk kvinna med monokel är Romaine Brooks’ porträttmålning ”Una, Lady Troubridge” från 1924).

Regissören Karin Swanström spelar själv en roll i filmen, som den skräckinjagande Änkedomprostinnan. Hon hade debuterat som filmskådespelare 48 år gammal i Mauritz Stillers De landsflyktige (1921) och skulle sedan medverka som skådespelare i 53 filmer, exempelvis i Stillers Gösta Berlings saga (1924) där hon spelar rollen som Gustafva Sinclaire. Swanström var en av den svenska filmhistoriens första kvinnor som regisserade långfilm, tre av dem baseras på manus av Hjalmar Bergman: Flygande holländaren (1925), Kalle Utter (1925) och Flickan i frack som skulle bli Swanströms sista regiarbete och vars manus Bergman skrev ihop med Ivar Johansson. Under 1930-talet blev Karin Swanström sedermera en av Filmsveriges mäktigaste kvinnor efter att hon blivit producent på Bonnierfilm och konstnärlig ledare och producent för bolaget Svensk Filmindustri. Hon var dock som kvinna ett undantag på en sådan position inom filmbranschen.

1956 gjorde Arne Mattsson en nyinspelning av Flickan i frack, i färg. Det är intressant att stumfilmen känns mer angelägen än 1950-talsversionen. Likadant är det med andra queera klassiker såsom nämnda Mädchen in Uniform, där originalversionen från 1931 anses vara mera omtyckt av publiken än Géza von Radványis mer konventionella version från 1958, med Romy Schneider i en av huvudrollerna.

Efter att Flickan i frack restaurerades 2008 blev filmen återupptäckt som feministisk komedi, och dess status som queerklassiker har bland annat blivit bekräftad genom dokumentären Fördom och stolthet – en queer filmhistoria (2022). Huruvida filmen tolkades med queer blick i sin samtid får vara osagt, men man kan alltid fantisera om att dess blinkningar tilltalade en publik som identifierade sig bortom heteronormen – och gör det än idag.

(publicerad februari 2024)

Vilka beståndsdelar består filmen av?

Här följer ett statistiskt underlag

Småstad
Crossdressing
Punsch
Kvinnor med monokel

Med queer blick på filmarvet

Klicka på titlarna för att läsa mer om filmerna i Svensk Filmdatabas.

  • I Walfrid Bergströms kortfilm ser vi två kvinnor som dansar med varandra, varav en i frack. Filmen är ett av många exempel på crossdressing från stumfilmstiden. Se filmen på Filmarkivet.se (länk nedan).

  • Tre år före den internationellt firade queerklassikern Anders als die Anderen av Carl Oswald (1919) gör Mauritz Stiller Vingarne, baserad på Herman Bangs roman ”Mikaël ” (1902). 1924 kom en ny adaption av boken, Carl Theodor Dreyers Michael (1924). Se Vingarne på Filmarkivet.se (länk nedan).

  • Filmadaptionen av Elin Wägners feministklassiker från 1908 om kvinnokollektiv och solidaritet. Norrtullsligan visas flitigt på internationella filmfestivaler idag. Hjalmar Bergman skrev manus och ändrade slutet så att det blev mera konventionellt, till Elin Wägners besvikelse. Wägner kritiserar unga kvinnors arbetsvillkor på kontor med låga löner och #metoo-vibbar. I filmen kan vi se kvinnor som röker cigarr, härliga butchflator, feministisk arbetskamp och systerskap. Se filmen på Filmarkivet.se (länken nedan).

  • Denna film, kanske mer känd under sin originaltitel Mädchen in Uniform, har blivit en av de internationellt mest inflytelserika queerklassikerna. Filmen är en adaption av en pjäs av Christa Winsloe som fick lämna Tyskland efter nazisternas maktövertagande 1933. Den utspelas på en internatskola där en kvinnlig elev blir kär i sin kvinnliga lärare. Trots detta har det funnits en tendens att reducera filmens tema till en skildring av auktoritär preussisk uppfostran som en grogrund till nazism. När filmen skulle visas i Sverige blev den offer för den svenska filmcensuren och sex meter klipptes bort. Filmen har fått många remakes, däribland i Mexiko och Japan.

  • Reinhold Schünzels tyska crossdressing-klassiker från 1933 hade Sverigepremiär 1934. Historien om Viktoria som uppträder i manskläder filmatiserades på nytt i Tyskland på 1950-talet och var förlagan till den brittisk-amerikanska Victor/Victoria (1982) med Julia Andrews och James Garner, i regi av Blake Edwards.

  • Fjorton år före Billy Wilders crossdressing-klassiker I hetaste laget (1959) regisserade Hasse Ekman denna berättelse om Sture (Stig Järrel) som förvandlar sig till Märta för att kunna få spela i ett damkapell. Filmen får dessutom en feministisk vändning när Märta blir kvinnorättsaktivist, blir invald i riksdagen där hon håller flammande tal för jämställdheten.

  • Arne Mattsons nyinspelning i färg har inte uppnått samma kultstatus som Karin Swanströms stumfilm. Därmed går filmen samma öde tillmötes som Brytningstiders tyska 50-talsremake som inte heller förmår anknyta till originalets styrka. Båda filmernas 50-talsversioner anses vara mera konventionella och konservativa än deras föregångare.

  • Den första lesbiska självrepresentationen i Sverige. Kärleken mellan Eva och Maria står i centrum för denna novellfilm som blev producerad av filmkollektivet Tjejfilm med produktionsstöd av Socialstyrelsen. Det är kärlekens glädje och inte dess problem som filmen fokuserar på. Kanske var det därför som SVT vägrade att visa filmen. Numera finns den att se i sin helhet på Filmarkivet.se (länk nedan).

  • Åsa Ekman och Ingrid Rybergs porträtt av sex dragkings i klassiska roller: läderbögen, casanovan, sjömannen, hiphoparen, svenssonkillen och streetbögen.

    Ryberg står även bakom en av Dirty Diaries-filmerna samt dokumentären En armé av älskande (2018) om homorörelsen i Sverige före AIDS. Under 1970-talet kunde bögar och lesbiska för första gången representera sig själva och vi följer uppkomsten av tre banbrytande filmer: Bögjävlar, Eva och Maria och Kvinnan i ditt liv är du.

  • Dokumentärfilmaren Eva Beling tar oss med på en resa genom den svenska biograffilmens historia som öppnat upp för queera tolkningar. Vingarne, Persona, Älskande par och Fucking Åmål är bara några exempel som tas upp. Filmen följer en tradition som påbörjats med den amerikanska The Celluloid Closet (Rob Epstein, Jeffrey Friedman, 1995) och den brittiska Queerama (Daisy Asquith, 2017), där man visar hur en queer publik har tolkat filmerna.

Läs- och filmtips