Intervju med Crazy Pictures
Martin Ohlsson, redaktör Svensk Filmdatabas
Hallå där…Olle Tholén som tillsammans med sina kollegor i Crazy Pictures långfilmsdebuterar med Den blomstertid nu kommer den 20 juni. Hur är känslorna inför premiären?
Det känns lite overkligt faktiskt. Vi har hållit på med det här projektet så länge så nu känns det lite som att föda ett barn som ska stå på egna ben. Men det känns samtidigt väldigt roligt, vi är jättenöjda med filmen och vi tror att folk kommer att uppskatta den.
Ni har gjort en rad kortfilmer tidigare, har det varit stor skillnad att nu arbeta med en långfilm?
Ja, skillnaden har varit jättebrutal. Det är verkligen något helt annat jämfört med kortfilm.
På vilket sätt?
Berättelsen är så mycket längre. Tidigare har det i stort sett varit fullt ös medvetslös i våra filmer men när man gör en långfilm måste tittaren få tid att tänka, samtidigt som tempot ändå ska vara högt. Men vi har längtat efter att få göra långfilm länge så det har varit väldigt kul.
Vad var det som lockade er att göra att göra en katastroffilm?
Det där med katastroffilm är inget som vi själva har uttalat utan det är en etikett som filmen fått i media. Vi ser det som en suggestiv och brutal thriller som berör och vi har velat utforska hur folk i Sverige, och mer specifikt Östergötland där alla vi är uppvuxna, skulle agera om något som aldrig hänt här tidigare plötsligt skulle inträffa.
Lite som i Jesper Ganslandts film Jimmie?
Jag har faktiskt inte sett den men har hört att det finns vissa likheter.
Ni är fem stycken medlemmar i Crazy Pictures, hur ser arbetsfördelningen ut?
Vi är ett extremt tight gäng som i stort sett hela tiden arbetar tillsammans. Vi har gemensamma visioner utifrån vilka vi spånar på idéer tillsammans som vi sedan bygger vårt manus på. Under inspelningen gör vi också mycket tillsammans även om det sedan bara är en av oss som regisserar scenerna.
Är ni ständigt eniga om allting?
Vi diskuterar väldigt livligt och tjafsar jämt med varandra men det blir aldrig några större bråk. I det kaoset skapas något bra.
Ni har tidigare sagt att Den blomstertid nu kommer har en annorlunda ton och att filmen på många sätt skiljer sig mot vad vi är vana att se inom svensk film, vad innebär det?
Vi har inte jobbat aktivt för att filmen ska vara osvensk på något sätt men det är en vanlig kommentar vi får av folk efter att de sett filmen, just att den inte känns som svensk film brukar. Vi har alla växt upp med mycket amerikansk film och det har självklart påverkat oss.
Ni hade en väldigt lyckad crowd funding-kampanj, hur viktig var den för projektet?
Helt avgörande faktiskt. Vi hade tidigare haft problem att sälja in filmen, Svenska Filminstitutet trodde till exempel inte på oss vilket gjorde allt extremt mycket svårare. Men sedan när vi fick denna enorma respons från våra fans, mer än dubbelt så mycket som vi hade räknat med, så blev det enklare att få med sig fler finansiärer. Så utan crowdfundingen hade vi aldrig gått vidare.
Ni har haft en budget på knappa 20 miljoner, hur ska ni konkurrera med era amerikanska förebilder som har hundratals fler miljoner att röra sig med?
Vi har verkligen ansträngt oss till det yttersta för att leva upp till de förväntningar som skapas hos publiken när man gör den här typen av film. Vi är dessutom väldigt vana vid att göra stor film med små förutsättningar, vi kan inget annat. Haha. Jag tror och hoppas att vi lyckats.
Hur ser den närmaste framtiden för Crazy Pictures ut?
Vi har börjat fundera på en ny svensk långfilm men vi har även många andra spännande projekt på gång, bland annat ett eventuellt projekt med ett bolag i USA.
(publicerad i juni 2018)
Crazy Pictures listar sina 5 svenska filmfavoriter
Klicka på titlarna för att läsa mer om filmerna i Svensk Filmdatabas
-
"En fräsch, vacker och unik tolkning av en annars uttjatad genre."
-
"Svensk film har aldrig varit roligare."
-
"Oslagbar klassiker, lika bra varje gång."
-
"En otroligt vacker film, både visuellt och berättarmässigt."
-
"Träffsäker, obehaglig och genialisk."