Here’s looking at you, Anna Holm!
Krister Collin, bildarkivarie, Filminstitutets bild- och affischarkiv
Konstnären Andy Warhol gjorde 1983 en svit med tre färgserigrafier föreställande Ingrid Bergman med fotobaserade motiv från ett par av hennes filmer. Krister Collin på vårt Bildarkiv har upptäckt att något inte stämmer med hur en av dessa bilder brukar beskrivas.
När Ingrid Bergman gick bort 1982 var det precis 50 år sedan hon som 16-åring debuterade i filmen Landskamp (Gunnar Skoglund, 1932) som ”flickan i kön för arbetssökande till Modehuset Estelle”. Under sin halvsekellånga karriär vann hon sedan hela tre skådespelar-Oscar – bara Katharine Hepburn vann fler. Hennes död var förstås en internationell angelägenhet. En kort tid senare hade Malmögalleristen Per-Olov Börjeson ett möte med Andy Warhol och de kom enligt Börjeson in på den gemensamma idolens bortgång och ett möjligt samarbete. ”It was during this conversation that the idea of a series of graphic prints to honour the memory of a great artist whom we both admired, was born”, som Börjeson skrev senare. Mötet kom att resultera i den Warhol-triptyk med Ingrid Bergman-porträtt med titlarna ”The Nun”, ”With Hat” och ”Herself” som Galerie Börjeson året efter gav ut i 250 exemplar, och som på senare år börjat närma sig miljonpriser på auktioner.
Ur ett svenskt filmhistoriskt perspektiv är motivet med hatten helt klart det mest intressanta. Varför? Jo, för att förlagan till Warhols konstverk är ett fotografi från en svensk film!
Bilden är tagen av den SF-anställda fotografen Louis Huch inför lanseringen av långfilmen En kvinnas ansikte (Gustaf Molander, 1938). Men varken Svensk Filmindustri, Molander eller Huch har någonsin fått någon kredd för detta eftersom det i alla sammanhang där konstverket nämns står att bilden är tagen ur Hollywoodklassikern Casablanca (Michael Curtiz, 1942). Redan när triptyken började säljas på konstmarknaden skrev Börjeson själv i introduktionen ”The titles of the three prints are: ’The Nun’ (from The Bells of St Mary’s), ’With Hat’ (from Casablanca) and ’Herself’.” Sedan dess har det i auktioner, utställningstexter och artiklar slagits fast att bilden ”With Hat” är hämtad ur Casablanca trots att den egentligen stammar från en internationellt sett tämligen anonym film inspelad i Råsunda. Och vem vet, kanske finns det några riktiga Casablanca-fantaster bland konstköparna som har anledning att känna sig lite lurade när de intet ont anande tittar på utpresserskan Anna Holm ur Molanderfilmen i stället för Ilsa Lund, Bergmans ikoniska roll mot Humphrey Bogart.
(publicerad i november 2021)
Filmerna i artikeln
Klicka på titlarna för att läsa mer om filmerna i Svensk Filmdatabas, och för att se många fler bilder ur de två svenska filmerna
-
Ingrid Bergmans filmdebut var en mycket liten roll i en beställningsfilm i långfilmsformat för nykterhetsrörelserna om landsortsbor som på grund av alkohol hamnar i storstaden, och givetvis i trångmål.
-
Anna Holm, en kvinna med vanställt ansikte, ingår i en förbrytarliga som bl.a. sysslar med utpressning. Efter en lyckad plastikoperation nästlar hon sig in som guvernant hos en rik familj men börjar ångra sitt yrkesval.
-
Ilsa Lund, en norska som tidigare under andra världskriget haft ett förhållande med amerikanen Rick Blaine i Paris, dyker plötsligt upp på hans nattklubb i Marocko bland alla flyktingar som försöker ta sig till friheten.